הפקה ומיקס,
כמה מילים על התהליך:


מפיק מוזיקלי צמוד - למה ?

פנייה למפיק מוזיקלי שיבצע עיבוד, הפקה, נגינה ולעיתים גם מיקס ומאסטרינג, תוך פיקוח צמוד על כל השלבים בתהליך הפיכת היצירה לכדי מוצר מוגמר, הינה החלטה בעלת משקל מכריע בקבלת תוצאה משובחת שיכולה לקחת אותך קדימה. יש הרבה מוזיקה וז'אנרים שם בחוץ וחשוב מאוד לפצח כמו שצריך מהי ההפקה שהשיר "מבקש".


באמצעים הטכנולוגיים של היום והמחשב האישי, שהזניק את כולם קדימה, אפשר מהר מאוד לשלב "לופ" תופים וים של תפקידים מגוונים בשלל כלים וסימפולים אבל האתגר האמיתי הוא בבחירה נכונה של אלמנטים המשתלבים זה בזה, בגיבוש ההבנה של מה משרת את השיר ומעצים את המסר שבו ובנוסף, כיצד הכל מתיישב ופועם בסינכרון עם האמן המבצע, אופיו, סגנונו ואופן ההגשה שלו.

ההבנה מה מתאים באמת, מה תורם להפקה, מה עשוי להעמיס (ישנו חוק בלתי כתוב, Minus 1) ומה צריך להעצים בשיר כדי שיהפוך ללהיט, היא קריטית. התפקיד של המפיק המוזיקלי הוא להיות ה"במאי" של ההפקה ובאחריותו להביא אתכם ואת היצירה שלכם לקו-הסיום, כשאתם יוצאים החוצה לעולם באופן הכי חיובי ומשובח שיכול להיות. אין מקום לאגו אלא רק לעבודה מאומצת ורצינית שמטרתה להוציא מן הלב ולהיכנס ללב.

אולפן הקלטות ומיקסים מקצועי


קצת על המתחם. YoyaMusic הוא בעצם פרוג'קט סטודיו אינטימי, מעוצב, ממוזג ובעל אווירה מהפנטת. חלל העבודה בנוי בסטנדרט בינלאומי להפקה מוזיקלית ומיקסים ועבר כיול, טיפול אקוסטי ומדידות חוזרות. האולפן מצוייד במכשירי אנלוג (גם וינטג') ודיגיטל מהשורה הראשונה עם השמות הבולטים ביותר בתעשיית המוזיקה ואולפני ההקלטה כיום. במקום אוסף כלי נגינה מגוון ואיכותי, גיטרות שנבחרו בקפידה וסינתים משובחים. האולפן ממוקם בתל אביב.


קדם-הפקה
"פרה-פרודקשין" - התהליך הזה שבו אתם שרים את שעל לבכם ואנו לוקחים את הזמן לדייק מבנה, הרמוניה, טקסט (אם צריך), מוצאים את הסולם שבו אתם הכי יפים וגם מקבעים את ה- BPM המתאים (כן, step אחד למעלה יכול לחולל פלאים). בנוסף, ביחד נשמע רפרנסים (שירים שאתם מחוברים וקרובים אליהם ביצירה שלכם) ונדבר על המעטפת והתלבושת הכי נכונות עבורכם.

עוד לפני שמקליטים את התו הראשון בהפקה, ובגדר חובה, יש להקדיש את הזמן הראוי לתהליך קדם-הפקה מסודר אשר באמצעותו נעמיד ביחד את היסודות להפקה כולה. תהליך זה הוא סופר חשוב וחיוני להגעה אל תוצאה נוגעת ומרגשת. שירים יכולים להיות מנוגנים נפלא, מוקלטים ברמה סופר איכותית וממוקססים לעילא אך הם עשויים ללקות מבחינה הרמונית, מבנית, מבחינת סולם מוזיקלי שאינו מחמיא ועוד כך שבסופו של דבר התוצאה, כמכלול, עשויה לפספס.

כשנמצאים באולפן, כמובן שעדיף להגיע ל- MODE הקלטה מה שיותר מהר ועדיין, לא נוותר על תהליך קדם-הפקה משום נחיצותו הקריטית ליצירת תוצאה שלא רק מנוגנת ונשמעת מעולה אלא גם כזו ש"עוברת" את קו-הרמקולים ומרגשת אותנו.


 עיבוד מוזיקלי

עיבוד מוצלח והקלטות אולפן מקצועיות הינם הבסיס לקבלת תוצאה משובחת. את ההפקה המוזיקלית אנו מתחילים ב"גייד" בסיסי של שירה המונחת על "ביט" עדכני, גיטרה או פסנתר. השירה תוקלט מהרגע הראשון ברמה הטובה ביותר (פריאמפ NEVE משובח) כי לפעמים דווקא השירה בגייד תנצח. בהמשך נקליט עוד לא מעט טייקים לשירה וגם נקשיב לכולם, כך שבסופו של דבר ייבחרו הטובים ביותר שאותם נהדק ונשייף עד שנגיע לטייק מנצח. 

מהגייד ממשיכים להקלטת תופים אקוסטיים או להמשך פיתוח הקצב בשיר תוך שימוש ב-"לופים", "ספיישל אפקטס" וכל מה שעולה לכם לראש. מהתופים (והעריכות שלהם) נמשיך לבס (סינת'בס Hofner, Jazzbass, Fretless) שתשלים את חטיבת הקצב ותקבע את העוגן של ה"נמוכים" בשיר.

מכאן נעבור להקלטה של גיטרות, קלידים ותכנותים. מה קודם ? תלוי בשיר. גיטרות הן עולם ומלואו. האפשרויות באולפן רבות וטובות. קיימת אפשרות להקלטה דרך פריאמפ MESA שבו 6 מנורות (סאונד חם), "סטומבוקס"-ים נהדרים וגם KEMPER, הקצה העליון בתחום של הקלטת גיטרות (אגב, כל הערוצים עוברים דרך קונסולה וינטג' אמיתית לקבלת סאונד בינלאומי). 

בנוסף, האולפן מצוייד בכלים הממחושבים הטובים ביותר כיום, כולל סינת' NORD וחבילות סאונדים עדכניות של כלי מיתר, סינתים, לופים, "ביטים" וכל מה שצריך ליצירת הפקה בסטנדרט הגבוה ביותר. יחד עם זאת תמיד ראוי לזכור, השאלה היא לא רק מה מנגנים, אלא איך מנגנים, איך מקליטים וכמובן כיצד התפקידים המנוגנים והמתוזמרים נשמעים ריאליסטיים, משכנעים ובעיקר תומכים בשירה הראשית.

שירה ראשית, הקלטות עריכה ותיקונים

שירה ראשית היא הדבר החשוב ביותר בהפקה.
היא חייבת להיות שם "ביג טיים", חפה מפוזות, יוצאת ממעמקי הקרביים של האמן, בועטת או מלטפת אבל תמיד כנה, אמיתית ומרגשת. השירה הראשית נושאת את המסר המרכזי בשיר, מנגישה את הטקסט לאוזניי המאזין והיא זו שיוצאת מן הלב ונכנסת אל הלב. לכן, נתעקש לייחד לה סשן שלם ונפרד שכולו מוקדש לה.

כשניגשים להקלטת שירה צריך את האנרגיה הנכונה מבחינת האמן וכדי להגיע לשם יש לגלות אליו רגישות רבה ולעזור לו ביצירת אווירה מתאימה. טייק שירה מוצלח יוצא את קו-הרמקולים כשהוא אותנטי ומהימן. לא הרבה יודעים אבל טייק שירה מזוייף יכול לפעמים להזיז אותנו מבפנים, לגעת בנו ולרגש הרבה יותר מטייק שמוגש ברמה טכנית מאוד גבוהה. משום כך, בבחירת הטייקים צריך לאזן היטב בין הפאן הטכני לפאן הרגשי ויחד עם זאת חשוב לדעת שזיופים בשירה אפשר לתקן בהצלחה רבה (אם כי נדרשים לכך מיומנות ודיוק).

אמנים סופר מוכרים וסופר מוכשרים נעזרים כיום יותר ויותר בקואצ'ינג מקצועי של מנחים קוליים בזמן הקלטת שירה ראשית. אנחנו עובדים עם הטובים ביותר, כאלה שמאחוריהם רזומה לא פחות ממדהים בעבודה עם אמנים מהשורה הראשונה, כמו למשל: חנן בן ארי, ריטה, שרית חדד, יהודה פוליקר, שירי מיימון ועברי לידר. הטכניקות שתלמדו במהלך הסשן באולפן וארגז הכלים שיישאר עבורכם אחר כך יוכל להמשיך ולשרת אתכם בעוד סשנים ואף בהופעות.


 ציוד חיצוני להקלטות ומיקסים
בשביל למקסס באופן הטוב ביותר כמו האולפנים הגדולים בחו"ל אנחנו עובדים עם מערכת ניטור והאזנה מהטובות בעולם. מוניטורים מדגם Adam S3A, ממירים של Lynx Hilo (בעלי Headroom כפול ממערכת ה- Aurora הנהוגה באולפני הקלטות) וכן מוניטור קונטרולר שהפך לסטנדרט היי-אנד בחו"ל Avocet Cranesong. 

באולפן קיים גם ציוד Outboard אנלוגי ודיגיטלי משובח, קומפרסורים, פריאמפים, אפקטים מיוחדים ושמות כמו Lexicon, Focusrite-ISA, Universal Audio, Urei, Neve, Tc Electronic, Amek ועוד.

 תהליך המיקס

מיקס הוא התהליך האמנותי שמקנה ליצירה ערך מסחרי אמיתי. במהלך המיקס עובדים בכמה מישורים ובין היתר: ממקמים היטב את כל הערוצים המוקלטים בתדרים המתאימים להם על פני הספקטרום, מקפידים על "באלאנס" בין הכלים השונים (אגב בחירה אמנותית של מי נמצא מ-"קדימה" ומי מ-"אחור"), מקפידים על תמונת ה"פנורמה" מפורטת (לא "פתוחה" מדי ולא "סגורה" מדי) כשבאמצעה מציבים את האלמנטים המרכזיים שאחראים להכתבת הקצב והאנרגיה של השיר.

בנוסף, מבצעים תיחום דינמי של כל ערוץ הדורש זאת, שומרים מכל משמר את השירה, כך שתהיה יציבה ו"תחתוך" את המיקס ומעל לכל, מפקחים שהתמונה המתקבלת מציגה בפנינו יצירה שלמה, פועמת, הומוגנית והכי חשוב, מרגשת.

 מאסטרינג

מאסטרינג זו החוליה האחרונה שנדרש להקפיד בה בכדי שהתוצאה תהיה איכותית. אין כמו הטאצ' הסופי לעבודה הטובה והקשה שהושקעה בעיבוד, בהפקה ובמיקס ולכן מלאכת המאסטרינג תופקד בידי טכנאי המאסטרינג הטובים ביותר שיש. חשוב לבקש ולקבל ערוצי מאסטר מותאמים ל- Apple Music ו- Spotify. כמו כן, אצלנו קיימת האפשרות לשלוח את המיקס לאולפני Abbey Road המפורסמים (לונדון) או ל-Sterling Sound (ניו-יורק) ולקבל את השירות מידי מומחי מאסטרינג בעלי שם עולמי אשר ברזומה שלהם אמנים בינלאומיים. 

עם קבלת ה-MASTER נבצע בדיקה ופיקוח שאכן תהליך המאסטרינג עבר בשלום. אם צריך בהחלט נשלח שוב לתיקונים. כאן בעצם מגיע לסופו תהליך ההפקה אשר החל בשלב המקדמי של Pre Production ומסתיים בקבלת ה-"מאסטר" שאותו תשחררו, בסופו של דבר לאוויר העולם.


ארגון מהלך הסשן
הקפדה על משמעת זמנים היא דבר מומלץ בכל תחום בחיים וגם כאן.
הפקה חייבת להתבצע בכפוף לסדר זמנים הגיוני וחלוקה נכונה של זמן אולפן בין הסשנים השונים.
(פרק זמן יעיל לסשן הוא 4-5 שעות)

הנה דוגמא לחלוקה יעילה והגיונית:

סשן א' - Pre Production והקלטת גייד
סשן ב' - הקלטת תופים 
סשן ג' - הקלטת בס וגיטרות

סשן ד' - המשך הקלטת גיטרות, קלידים ותכנותים
סשן ה - הקלטת שירה ועריכות קפדניות
סשן ו' - מיקס והכנה למאסטרינג

מה מקבלים ?

תוצאות משובחות (ורקורד השמעות כולל גלגל"צ)
מעבד מנוסה ומפיק מוזיקלי צמוד
נגינה חיה Live בתופים אקוסטיים
נגינה חיה בגיטרות (קלאסית, אקוסטית, חשמלית),
נגינה חיה בגיטרה בס ופסנתר
תזמורי כלי מיתר וכלי נשיפה
עריכת שירה מוקפדת
אולפן מאובזר ברמה בינלאומית ולא פחות חשוב,
אווירת יצירה ועבודה
מיקס מקצועי ומרגש, משולב ציוד HI-END
מתן ייעוץ ומענה על שאלות שלכם בזמן אמת
יחס אישי


פגישת ייעוץ ראשונית

אנו מעניקים פגישת ייעוץ ראשונית, במחיר סימלי, בנושאים הבאים:
הפקת סינגל, הפקת אלבום, שדרוג הפקה קיימת,
מיקסים, בחירת שירים לאלבום ובניית מופע

לתיאום פגישת ייעוץ דברו איתנו


טואול - בניית אתרים